20090414

Özellikle sınav zamanı kendimi gerekli ya da gereksiz bin türlü şeyle oyalayabiliyorum. Misal Türk Dil Kurumu’nun büyük sözlüğünü elime alıp başlıyorum yeni kelimeler öğrenmeye. Gerçi büyük sözlükten ziyade TDK'da “Türkiye Türkçesi Ağızları” bölümünü daha çok seviyorum.

Örneğin bu ayla ilgili daha önce duymadığım -duyduysam da hatırlamadığım- bir sözcük “öküz soğuğu”. Nisan 15’ten sonra olan ve ortalama 6 gün süren fırtınanın adı, sitteisevir. Şimdi bu sözcüğün kime ne gibi bir faydası olur onu bilemem ama ayın 15’i geldi. Demem o ki, kâselere dikkat, üşütmeye gelmez.


Nisan ayıyla ilgili bir de ata sözü var: Kork abrilin beşinden, öküzü ayırır eşinden. Abril Yunan kökenli bir kelime olup nisan demekmiş, abrilin 5'i ise nisanın 18'ine tekabül ediyor. Daha çok Rize'de yaygın olan bir inanış. Yaz geldi diye havalara girmemek lazım diyor yani sonra ampir olunur!

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder